De universele allrounder voor alle agrarische producten

Spelle/D, september 2021 – GX – zo heet de nieuwe universele transportwagen van KRONE, die zich onderscheidt door zijn flexibele inzetmogelijkheden, bijzondere efficiëntie en ook het snel lossen van zijn lading. KRONE biedt de GX per direct in de capaciteiten 44 m³ en 52 m³ aan, desgewenst ook met twee doseerwalsen. De GX 440 is met een tandemaggregaat en de GX 520 met een tridem¬aggregaat uitgerust; de wagens beschikken standaard over ISOBUS-bediening.

Een sterke geweven band, twee trekkettingen en de transparante voorwand vormen de loseenheid van de wagen, die door twee hydromotoren wordt aangedreven. Wanneer de GX moet worden gelost, worden de transportband en voorwand door de kettingen in de richting van de achterklep getrokken. Zo wordt het geladen materiaal zeer efficiënt, zonder opstuiken, maar wel continu naar de achterkant van de laadbak verschoven. Een proces dat bijv. ook heel interessant is voor het voorzichtig lossen van gevoelige groenten of vruchten. Na het volledig lossen wordt de los eenheid “wand en band” door de kettingen weer naar voren getrokken.
Andere pluspunten: dankzij deze techniek verandert het zwaarte-punt bij het lossen slechts minimaal, zodat kantelen van de wagen wordt voorkomen. Bovendien verandert de hoogte van de wagen niet, wat veilig en snel lossen onder lage hoogtes mogelijk maakt.
 
Gepatenteerd frameconcept
De nieuwe GX scoort bovendien met een bijzonder laag eigen gewicht. Daarbij grijpt KRONE terug op een groot gedimensioneerd balkprofiel als basisframe; op die manier kon het gepatenteerde zelfdragende frameconcept worden gerealiseerd. De dicht bij elkaar geplaatste rongen in combinatie met lichte, maar ook sterke GFK-panelen geven de GX een maximale stabiliteit – bij een tegelijkertijd zeer laag eigen gewicht.
Het gesloten frame en de afgeschuinde spatborden staan voor minimale ophopingen op de wagen. Ook de GFK-wandpanelen beschikken over een zeer glad oppervlak voor een minimale wrijvingsweerstand tijdens het lossen.
Bij betreffende ladingen met een lage storthoogte/overlaadhoogte kan de GX met zijn hydraulisch inschuifbare zijwanden de laadhoogte met maximaal 700 mm verlagen.

Hydraulische aandrijving
De aandrijving van de GX wordt volgt door twee hydromotoren: bij de GX worden twee motoren van 200 cm³ ingezet, bij de GX 520 zijn dat twee motoren van 250 cm³.
Het lossen van de wagen kan met twee snelheden plaatsvinden: 8 m per minuut of in snelgang 16 m per minuut. Zo is de GX 440 in ongeveer 40 seconden gelost. Dankzij de geringe hoeveelheid benodigde olie kan vrijwel alle trekkers de GX aansturen. De variabele lossnelheid verzekert een gedoseerd lossen van de wagen en daarmee een zeer egaal losbeeld. Ook heel praktisch is de omkeerbare aandrijving maakt ook belading vanaf de achterkant mogelijk.

Zeer hoog belastbare transportband, sterke kettingen
De breeklast van de 2000 mm brede en 3,6 mm dikke transportband ligt rond 50 t. Het oppervlak van de band is van PVC, waarin twee stroken polyesterweefsel zijn ingeweven. De onderkant heeft een lage wrijvingsweerstand, dus blijft er ook niets aan plakken. De band kan voor- en achteruit draaien; doordat hij stevig gespannen is, gaat hij ook bij lege ritten niet klapperen. Door de constante lossnelheid ontstaat er een gelijkmatiger losbeeld; bovendien wordt de band voortdurend gelijkmatig belast. Een ander pluspunt van de band is het dempend effect, dat een minder gevoelige belading geeft wanneer bijv. gevoelige producten zoals aardappelen op de laadvloer vallen.
De twee trekkettingen zijn gemaakt van platte schakels voor hoge belastingen; de breeklast ligt bij 25 t per ketting. Ook deze kunnen voor- en achteruit draaine en garanderen een constante lossnelheid.

Doorzichtig en sterk
De mee bewegende voorwand is van 10 mm dik polymethyl-methacrylaat-acrylglas gemaakt, zodat de trekkerbestuurder ongehinderd in de laadruimte kan kijken. Door de continue trekkende beweging naar de achterkant wordt de wagen altijd gelijkmatig en zonder resten geleegd. Ook heel praktisch is de afdichting van de zijwanden met rubber lippen, zodat er geen verlies optreedt bij laden en transport van bijv. fijne ladingen zoals graan of raapzaad.

Slim gekoppeld
De optionele doseerwalsen kunnen als ze niet worden gebruikt met vier bouten aan de achterklep worden gekoppeld; zo kan vanaf de achterkant sneller worden geladen of gelost – bijv. bij gebruik van bigbags, pallets of strobalen. Het aankoppelen van de doseer¬eenheid gaat heel eenvoudig en snel met behulp van twee bouten aan elke kant. Hiermee wordt via twee klauwen de doseereenheid aan de achterklep of aan de wagen bevestigd.

Wereldnieuws: over een afstand lossen met Krone ExactUnload
Als er bijvoorbeeld een nieuwe silo moet worden aangelegd, kan de bestuurder eenvoudig de gewenste losafstand invoeren. De machine regelt zelf de lossnelheid en past die aan de rijsnelheid van de trekker aan. Wanneer de vooraf ingevoerde lengte is bereikt, is de wagen volledig gelost.

Slank en wendbaar
De standaard aangebouwde hydraulische knikdissel is voor 4 t steunlast toegelaten, dus ligt er meer ballast op de trekkeras en is het toegelaten totale gewicht hoger. De slanke bouwwijze van de hele wagen maakt een grote wieluitslag en daarmee maximale wendbaarheid mogelijk. De disselvering garandeert comfortabel rijden op de weg en in het veld. En niet in de laatste plaats is het aan- en afkoppelen van de wagen dankzij de hydraulische knikdissel heel eenvoudig; doordat de bodemvrijheid rond 70 cm ligt, kan ook probleemloos over kuilen worden gereden.

Andere sterke argumenten

Standaard zijn de nieuwe GX-modellen van Krone met intelligente nalopende besturing verkrijgbaar, als optie met mechanische of elektrohydraulische gedwongen besturing. De gedwongen besturing stuurt bij uitrusting met tandemonderstel de achterste as; bij het tridemonderstel worden de voorste en achterste as bestuurd.
Bij gebruik met elektronische stuurassystemen wordt de inslaghoek van de besturing proportioneel met de rijsnelheid aangepast. Natuurlijk kan de bestuurder actief bij het sturen ingrijpen, bijvoorbeeld bij rijden op hellingen of aan de silorand.

De GX onderscheidt zich ook door zijn veiligheidsaspecten, zoals de dubbele verlichting aan de achterkant van de machine. Desgewenst zijn er ook contourmarkeringen rondom de wagen verkrijgbaar, zodat ook in het donker de volle omtrekken van de wagen zichtbaar zijn. Voor minimaal ladingverlies en ook om vervuiling van wegen te voorkomen, is er bovendien een laadruimte-afdekking verkrijgbaar.
Ook heel praktisch is de hydraulisch klapbare onderrijbeveiliging, die voorkomt dat er ladingen blijft hangen en de straat wordt vervuild. Daarnaast kan de bestuurder met de GX bij overlaadplaatsen (bijv. aardappelbunkers) eenvoudig rangeren.
De bediening van de wagen vindt standaard via ISOBUS plaats; hiermee kunnen alle automatische functies comfortabel worden geselecteerd. De uitrusting wordt gecompleteerd door een afstandsbediening, waarmee de GX ook buiten de trekkercabine kan worden bediend.

Conclusie: met de nieuwe GX-serie biedt KRONE een echte allround-transportwagen aan, die het hele jaar door kan worden ingezet en over talloze praktische kenmerken beschikt. Met deze uitbreiding van het programma positioneert KRONE zich eens te meer als specialist in de ruwvoerwinning met een veelomvattend productportfolio. Momenteel werkt Krone al aan nog meer modellen en uitrustingsvarianten.